De apotheken volgen bij de uitgifte van medicijnen het preferentiebeleid. In essentie betekent het preferentiebeleid dat uw aanspraak op vergoeding van een aantal geneesmiddelen wordt beperkt. Een aantal zorgverzekeraars heeft hiertoe een lijst met ‘preferente geneesmiddelen’ opgesteld.
Uiteraard bepaalt uw huisarts op medische gronden welke geneesmiddelen u nodig heeft, maar het preferentiebeleid houdt in dat, wanneer geneesmiddelen precies dezelfde samenstelling hebben (of dezelfde werkzame stof van dezelfde sterkte in de tablet), alleen het goedkoopte geneesmiddel vergoed wordt. Om toch in aanmerking te komen voor (volledige) vergoeding kan het daarom nodig zijn dat u overstapt naar een ander merk dan u gewend bent. Alleen bij aangetoonde medische noodzaak kan uw zorgverzekeraar afwijken van deze regel.
Wij kunnen ons voorstellen dat dit beleid veel vragen bij u oproept. Echter de lijst van preferente geneesmiddelen en de vergoedingswijze verschilt per zorgverzekeraar. Daarnaast kunnen zorgverzekeraars op verschillende momenten nieuwe preferente middelen aanwijzen en de lijst aanpassen. Ook kan het voorkomen dat het aangewezen geneesmiddel niet leverbaar is. Hierdoor is het voor ons heel moeilijk om u volledig en correct te informeren. Wij adviseren u daarom om bij vragen en problemen contact op te nemen met de afdeling klantenservice van uw verzekeraar.
Meer informatie van de Consumentenbond over dit onderwerp vindt u hier.
Veel gestelde vragen voorkeursbeleid medicatie is een document van de Consumentenbond waarin antwoord gegeven wordt op vragen over medicatiebeleid.